02 December, 2008

Kelmarin di DBPCS

Kelmarin petang JY ke Dewan Bahasa dan Pustaka Sabah lagi selepas kali terakhir meninggalkannya pada 13 November lalu. Namun kelmarin JY menggalas tugas lain, iaitu membantu DBPCS menjadi perantara (Juruacara) satu majlis ramah-mesra dan pertemuan antara penggiat sastera Sabah dengan rombongan Bahagian Bahasa dan Sastera B2K Daerah Tutong, Negera Brunei Darussalam anjuran DBP Cawangan Sabah. Acara dimulai dengan ucapan Encik Zubaidi Abas, Pengarah DBP Cawangan Sabah dan ucapan Encik Chong Ah Fok, Ketua Bahagian Bahasa dan Sastera B2K Daerah Tutong BDS yang juga bertindak selaku Ketua Rombongan, disusuli ucapan oleh Encik Jasni Matlani, Yang DiPertua BAHASA dan Encik Sukor Hj. Usin @ Hasyuda Abadi, Ketua Satu IPS.

Kacang bukan sebarang kacang
kacang dibeli dari Bongawan
datang bukan sebarang datang
datang membawa si buah tangan

Itu pantun yang diungkapkan JY kepada hadirin sebelum menjemput Ketua Rombongan B2K Daerah Tutong menyampaikan cenderamata kepada kedua-dua persatuan penulis aktif di Sabah iaitu BAHASA dan IPS. Selepas selesai acara penyampaian cenderamata, JY mengungkapkan lagi serangkap pantun buat menghargai pemberian rombongan B2K Daerah Tutong itu.

Asam paya asam kulumbi
hanyut di laut timbul tenggelam
kalau sudah terhutang budi
sentiasa di ingat siang dan malam

Kemudian acara pun diteruskan. Sementara hadirin menikmati gabi, diadakan pula persembahan gambus dari Rumpun Seni Bongawan @ Awang Gambus, acara baca puisi, nyanyian lagu-lagu puisi dan penyampaian puisi tradisional. Mudahan IPS akan sampai ke Daerah Tutong Negara Brunei Darussalam suatu masa nanti dalam sesi kunjungan balas.

Awan, angin, silau dan upaya

Awan yang baldu Tanpa semilir angin Tapi masih ada silau Yang memberiku upaya