23 June, 2017

Kelab Teater BAHASA (KTB) di persada teater Sabah...

Seni berteater di Sabah telah dirancakkan oleh para pemuka teater Sabah sejak sekian lama. Pemuka teater yang masih segar diingatan antaranya Osman Nasroh, Masbak, Ismaily Bongsu, Abdul Karim Gullam, Hassan Saprin, Karim Kadir, Datu Ruslan Sulai, Ramli Jusoh, Rashid Deman, Maskuji dan ramai lagi (sekadar menyebut beberapa nama). Akhir-akhir ini, ramai bakat-bakat baru yang muncul turut sama menyemarakkan lagi persada teater negeri Sabah.

Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA) tidak ketinggalan dalam hal ini. BAHASA juga menubuhkan Kelab Teater BAHASA (KTB). Bermula penubuhannya pada tahun 2009, KTB melahirkan beberapa muka baru yang memeriahkan teater di Sabah antaranya Jasni Yakub, Esther Clement Tubong, Jovenea Jim, Hendery Marius dan Martin Omat, disamping pelakon-pelakon berpengalaman sediada seperti Duliam Suari, Ali Amat Anas, Nim Yorza, Cliff Kamijan dan Sanuddin Hassan.

KTB merupakan peluang terbaik bagi bakat-bakat baru mengasah dan meningkatkan kualiti lakonan masing-masing, apatah lagi dibawah bimbingan pelakon dan pengarah teater terkenal negeri Sabah, Abdul Karim Gullam. Selepas dua tahun Festival Teater Negeri Sabah 2015 berlalu, dan produksi teater Pulau Tanpa Cinta yang dipentaskan oleh KTB waktu itu pun sudah ditelan waktu, tahun ini KTB dijangka turun semula ke gelanggang sayembara sempena Manifestasi Teater Sabah 2017 dan bakal mementaskan satu lagi teater menarik diadaptasi dari novel karya penyair tersohor Malaysia, Jasni Matlani. Oktober tahun ini sekali lagi menyaksikan kebanyakan kumpulan teater dan penggiat penggiat teater Sabah berkampung di Auditorium JKKN Sabah menyaksikan kerancakan aksi peserta di pentas teater.

Marilah kita semua bersama-sama menyemarakkan kegiatan berteater di Sabah....JY


Hendery Marius (berbaju T putih) dan Martin Omat antara pelakon teater muda yang berbakat di Sabah.


Awan, angin, silau dan upaya

Awan yang baldu Tanpa semilir angin Tapi masih ada silau Yang memberiku upaya