11 December, 2008

Sekilas tentang Polis Di-Raja Malaysia

POLIS Diraja Malaysia terdiri daripada 93,348 orang pegawai dan anggota. Keanggotaan ini mencerminkan kepelbagaian penugasan yang dijalankan oleh PDRM, dari Tugas Am yang menjalankan tugas tradisional kepolisan dan sentiasa berdampingan dengan rakyat, sehinggalah ke Pasukan Gerakan Am yang menjalankan tugas-tugas 'non-regulatory' seperti pencegahan kemasukan pendatang tanpa izin dan peperangan menentang kebangkitan pengganas komunis suatu ketika dahulu.

Dalam melaksanakan amanah serta tanggungjawab yang disandarkan oleh rakyat, PDRM dibantu oleh kumpulan sokongan yang terdiri dari Polis Tambahan, Sukarelawan Polis, Polis Bantuan, Kadet Polis dan kakitangan awam. Kumpulan ini memainkan peranan yang penting dalam menentukan keselamatan dan kesejahteraan negara. Bersama-samalah kita menjaga keharmonian dan ketenteraman negara kita, atau sekurang-kurangnya persekitaran kita kerana sebagai orang awam, kita juga mempunyai peranan masing-masing yang tidak kurang juga pentingnya.

Sengaja JY memasukkan cerita mengenai Polis Di-Raja Malaysia dalam blog ini khusus untuk rakan-rakan seperjuangan yang setia dalam Pasukan Sukarelawan Polis Kontinjen Sabah, khasnya SPDRM Daerah Kota Kinabalu. Terutama Sjn/SP. Osman Nasib, Sjn/SP. Tinus Totongos, ASP/SP. Awang Usli Mohd. Salleh dan lain-lain yang mengenali JY. Layarilah laman web PDRM dengan meng-klik di http://www.rmp.gov.my/

Salam perjuangan.

Jasni Yakub @ JY
KK, Sabah

Awan, angin, silau dan upaya

Awan yang baldu Tanpa semilir angin Tapi masih ada silau Yang memberiku upaya