09 September, 2010

Tentang 'mekanik' palsu, berhati-hatilah...

Saya selalu menganggap mekanik sama seperti seorang doktor. Bezanya doktor merawat dan mengubati orang sakit, dan mekanik merawat dan membaiki kenderaan. Namun kedua-dua profesion ini harus memiliki kepakaran sebelum diberi gelaran demikian. Saya mengatakan hal ini kerana kita kadang-kadang terlepas pandang dan akibatnya mendatangkan masalah kepada kita sendiri. Orang yang sakit, bila berjumpa dengan 'dresser' atau pembantu perubatan, ubat yang diberikan biasanya berbeza dengan ubat yang diberikan oleh doktor. Begitu juga, kereta yang rosak, apabila diselenggara atau dibaiki oleh seorang 'tukang servis' biasanya hasil kerja berbeza dengan seorang mekanik. Pengalaman saya sewaktu nat 'spug plug' kereta patah dan tertinggal dalam enjen, si tukang servis yang berlagak macam mekanik itu hanya mengambil jalan mudah dengan mengikat kabel 'spug plug' supaya tidak tertanggal bagi membolehkan kereta dapat dipakai sementara. Akibatnya kereta berbunyi meletup-letup dan agak menakutkan. Bayangkan apa terjadi jika kabel yang masih terlekat 'spug plug' itu terlepas dari ikatan dan memercikkan api dan terjumpa pula dengan lelehan petrol atau apa-apa cecair yang mudah terbakar? Bukankah terbakar jawabnya? Tidak berpuas hati dengan tindakan 'mekanik' palsu itu, saya memanggil seorang rakan yang memang seorang mekanik untuk membantu. Dia hanya mencabut kabel 'spug plug' itu untuk langkah keselamatan dan berjaya membawa kereta saya ke bengkel untuk dibaiki. Itulah 'kepaluian' tukang servis yang tidak boleh diterima dan jika berlaku hal tidak diduga saya pasti akan mengambil tindakan saman terhadapnya termasuk taukehnya sekali. Jadi untuk kawan-kawan diluar sana, berhati-hatilah dengan 'mekanik' palsu tidak bertauliah yang dilindungi oleh taukeh-taukeh ini. Sekadar ingatan. Salam.....JY

Awan, angin, silau dan upaya

Awan yang baldu Tanpa semilir angin Tapi masih ada silau Yang memberiku upaya