05 January, 2009

Catatan JY hari ini...

1. Melaksanakan tanggungjawab sebagai ayah adalah wajib hukumnya. Sebab itu, pada pagi 2 Januari lalu, JY menguruskan pendaftaran persekolahan Ameera ke tahun 3 di Sekolah Rendah Pengalat Kecil, Papar. Pada 3 Januari lalu, JY ke Sekolah Menengah Benoni, Papar pula untuk urusan pendafratan dua orang anak ke sekolah menengah. Urusan yang kebiasaannya diserahkan kepada kaum ibu ini begitu sinonim berlaku di mana-mana sekolahpun di negara kita. Kemudian pada petangnya, JY menemui Sdr Hasyuda di Wawasan Plaza, sambil minum dan bercerita tentang beberapa peluang pelaburan. Banyak informasi yang JY perolehi dan tentunya menambahkan lagi keyakinan JY untuk menyertainya. Insya-Allah, dalam sedikit masa ini niat JY akan terlaksana.

2. Pertemuan dengan Bang Mat @ Sdr. Mohamed Hj. Salleh @ OM berlangsung atas beberapa sebab. Pada petang 3 Januari, JY dan OM ke Kampung Bundusan, Papar mencari lokasi penggambaran telemovie Rumah Hitam arahan anaknya, Ella Sabah. Beberapa ketika 'meninjau dan meronda' akhirnya kami menemui sebuah rumah kampung yang menepati citarasa Bang Mat. Setelah memberi salam, kami dipesilakan naik oleh pemilik rumah. Pendek kata, urusan kami dipermudahkan Allah, kerana pemilik rumah itu kebetulah mengenali Bang Mat. Maka urusan menyatakan hajat dan perundingan mengenai penggambaran pun berjalan dengan lancar. Maka itu, insya-Allah penggambaran akan bermula di rumah itu pada 10 Januari akan datang.

3. JY menerima sebuah lukisan dari Bang Mat yang sarat dengan persoalan mengenai kehidupan, perjuangan dan emosi. Sebuah lukisan 'abstrak' dari Bang Mat...JY berikan judul "Pemikiran yang tumbuh dalam kehidupan" sebagai menghargai perjuangan Bang Mat selama berpuluh tahun dalam dunia seni. Lukisan itu JY abadikan di dinding, disudut khas rumah JY supaya JY sentiasa dapat merenung, mentafsir dan mengkoreksi perjalanan kehidupan yang tak pernah berhenti ini. Menghalusi kerja tangan Bang Mat melahirkan sebuah abstrak "Pemikiran yang tumbuh dalam kehidupan", mengajar JY banyak hal mengenai kesempurnaan kejadian manusia, dari titik Alif ke Ya', tentang perjuangan dan tanggungjawab sebagai khalifah Allah. Semuanya bertepatan dengan makna hijrah yang dituntut dalam agamaku, agama kita, agama Allah. Terima kasih Bang Mat.

Salam hirjah dari JY.

Awan, angin, silau dan upaya

Awan yang baldu Tanpa semilir angin Tapi masih ada silau Yang memberiku upaya