05 December, 2008

Anak-anak, Raja Guru dan USIA

1. Kelmarin (4 Dis 2008) anak-anakku Ummi, Hamim dan Ameera ke PJ tempat rumah ibunya, meninggalkan JY, Rosnah dan Haiqal. Perasaan sedih tidak dapat disembunyikan terbit dari lubuk hati seorang ayah. Tiba-tiba teringat puisi mengenai anak milik Sdrku HA baru-baru ini, ternyata banyak benarnya. Namun kita perlu hadapi kenyataan dan hidup mesti diteruskan. Insya-Allah minggu depan anak-anak ku akan pulang.

2. Kelmarin pagi, seorang rakan penulis tiba-tiba muncul didepan pejabatku. Renungannya tajam dan mencetus pelbagai persoalan dalam sanubariku. Ketika JY memberi salam, suaranya yang 'tersangat kuat' itu mengejutkan rakan-rakan sepejabatku. Itulah Cikgu Awang Abd. Hamid @ Raja Guru yang kukenali sejak sekian lama. Tanpa berlengah, JY membawanya ke TIngkat 3 Wawasan Plaza untuk bercerita dan minum-minum. Di sana, perbualan kami jadi pelbagai. Dari hal-hal peribadi, keluarga, sastera hinggalah aktiviti terkininya sejak tidak lagi menjadi Jurulatih PPSB. Dalam diam, Cikgu Awang rupanya sedang menyiapkan novelnya setebal satu rim kertas A4, mengisahkan tentang pengalamannya semasa bertugas sebagai guru di Tandek dan Pitas antara tahun 70-an dan 80-an dahulu. Melalui sinopsisnya yang diceritakan kepada JY, novel hasilan Cikgu Awang nampaknya sarat dengan kisah percintaan, perjuangan, budaya, integrasi dan kritikan juga. Mudahan projek novel CIkgu Awang ini akan menjadi kenyataan.

3. Hari ini, bakal melakar sejarah di USIA. Anak perempuan sulung Sdrku HA akan diijabkabulkan dengan pasangannya, Azrul Arun. Moga anaknda kita berdua ini bahagia dan abadi hingga ke akhir hayat. Amin.

Salam JY...

Awan, angin, silau dan upaya

Awan yang baldu Tanpa semilir angin Tapi masih ada silau Yang memberiku upaya